בטון מזוין: הרבה יותר ממרחב מוגן

אתם גרים בדירה או בבית עם ממ"ד בילד אין, ואולי הוספתם אותו במהלך השיפוץ או הבנייה, בכל מקרה, הממ"ד יכול להיות הרבה יותר ממרחב מוגן

מזווה

מרחב מוגן דירתי, או בקיצור ממ"ד,  זה עוד סממנן ייחודי לעיצוב פנים ישראלי. חדר, עם קירות בטון  מזויין  בעובי של 40 ס"מ , חלון ודלת אטומים ועמידים בהדף, כשגודלו חייב להיות לפחות 9 מ"ר.  בתקרתו עשויה להימצא צנרת אוורור גלויה, מזגן נפרד מהמערכת המרכזית, תאורת חרום ועוד פריטים שמיועדים לשעת חרום. עם זאת, בשיא הרצינות לנחיצותו וייעודו של הממ"ד אפשר לנצל את שטחו גם למטרות נוספות, שאולי אפילו יעניקו לו ערך מוסף ותועלת בעת חירום…. שלא נדע.

 לפניכם 10 רעיונות שאולי לא חשבתם עליהם,  כמו למשל, ממ"ד שממוקם בקרבת המטבח, יכול באמצעות תוספת מדפים צמודים לקיר להפוך למזווה. ובמקום החלל הפנוי שמהר מאוד עלול להפוך למחסן מבולגן, אפשר בקלות להפוך אותו לחדר אחסון מסודר המכיל מדפים, מגרות ומתלים. מתאים לבגדים ושאר מיני חפצים.

ארון קיר קנבה

ארון אחסון רב תכליתי בממ"ד

ארון אחסון רב תכליתי בממ"ד

הבטחת הכנסה 

יש חלון ויש דלת, יש פינה של שקט  גם כשהילדים בבית משחקים  עם חברים. אפילו אם תשאירו את הדלת פתוחה,  מובטח לכם, שפינת העבודה המעוצבת בחדר הממ"ד, ,תאפשר לכם להתרכז ולהפיק את מלוא התועלת מעבודתכם. כל שנדרש זו פינה אחת בחדר, בה מעוצב שולחן פינתי מעליו מדפי אחסון, חשוב מאוד לזכור, ולא חשוב לאיזו מטרה חדר הממ"ד  ישמש, להכין מראש לפחות שתי נקודות חשמל, דהיינו, שקעים, שקע לתקשורת, וכמובן תאורה בשפע אליה מחובר גם גוף תאורת חירום. אם יש מספיק אור בחדר תשלבו עציץ אמיתי אם דרך חלון החדר לא מגיע אורה של השמש, תסתפקו בעציץ מלאכותי, הירוק מוסיף המון.

פינת עבודה קנבה

פינת עבודה בממ"ד עם עציץ

פינת עבודה בממ"ד

יין ישמח לבב אנוש

אם תחשבו לרגע על מרתפי יין עשירים בבקבוקים משנות בציר שונות, תיווכחו שעובי קירות הממ"ד שווים בעוביים לקירות המרתפים, אז אם אתם אספני יינות ומשקאות אחרים, תעצבו לאוסף שלכם חדר ייעודי, אליו תוכלו להיכנס ולהזמין חברים בכל יום ובכל שעה. וחלילה גם בעת חרום. בכל מצב ובכול שעה תוכלו לחלוץ פקק מאחד הבקבוקים ולשמח את הנוכחים במרחב  המוגן.

חדר יין קנבה

ארון אחסון לבקבוקי יין בממ"ד

ארון אחסון לבקבוקי יין בממ"ד

כל שעה היא שעת כושר

תעניקו למסלול ההליכה או לאופני הכושר חלל מוגדר שידרבן אל כל בני המשפחה לעשות כושר יומיומי. על מזרן התעמלות שיגן על רצפת הפרקט תציבו את המכשיר, תעצבו מדפים פתוחים למשקלות ושאר אביזרים המיועדים לתרגול ואל תשכחו את המוזיקה, שתמיד מועילה ליצירת קצב והגברת המוטיבציה.  בשעת חירום שכולם מתקבצים בממ"ד אפשר לפרוק מתח באמצעות הציוד שנשמר בחדר.

חדר כושר - קנבה

חדר כושר בממ"ד

חדר כושר בממ"ד

נינג'ה מגיל צעיר

בעת חרום או בכל שעה אחרת זמן השהות בממ"ד יכול להפוך חוויה נהדרת לילדים ואף לסמן את דרכם לקראת תחרות נינג'ה של גדולים. קירות הבטון המזויין של הממ"ד יהיו תמיכה חזקה ואיתנה לסולם קבוע בקיר, בתקרה שגובהה המינימלי צריך להיות 2.5 מטר ולא יותר מ-2.8 (אלא אם יש לכך אישור מיוחד) תולים טבעות כשמתחת להן מזרן עבה, שבין היתר יכול לשמש כמצע לתנומה קלה.

חדר משחקים קנבה

חדר משחקים עם סולמות וטבעות

חדר משחקים עם סולמות וטבעות

למה שלא תישארו ללון?

עיצוב מזמין מלווה בפריטים וסטייליניג יכול להפוך את שטחו של הממ"ד לחדר שינה אינטימי ונעים. החדר יכול לשמש את הילדים הבוגרים שבאים לבקר בבית הוריהם, את החותנת שמגיעה לסוף שבוע, או את החברים שבילו בביתכם ורוצים להימנע מנהיגה אחרי שתיית אלכוהול. בעת חירום, בהתאם לזמן שצריכים לשהות בממ"ד אפשר לשבת על המיטה או להירדם עליה להמשך הלילה.

חדר שינה לאורחים

חדר שינה לאורחים בממ"ד

חדר שינה לאורחים בממ"ד

גם הביטלס התחילו בחדר קטן

העובי המשמעותי של הקירות, הדלת והחלון שיכולים להיסגר הרמטי, נועדו להגן עלינו בעת הצורך, גם כשמדובר בהגנה מפני שעות של תיפוף או תרגול כלי נגינה אחר, כינור, פסנתר או סתם מערכת מוזיקה אלקטרונית. ואם עדיין דיירי הבית מתלוננים, תרפדו את הקירות בספוג אקוסטי ייעודי, או סתם קרטונים חלקים ואפילו תבניות קרטון של ביצים, אפשר אפילו לצבוע אותם.

חדר מוזיקה קנבה

חדר מוזיקה עם מערכת תופים

חדר מוזיקה עם מערכת תופים

גם ברבי מוזמנת לממ"ד 

יש הטוענים שבקירות הבטון העבים נוצר גז הרדון, הגז עלול לפגוע בשוהים זמן ממושך בממ"ד. זה נכון, אבל לא מדויק. גז הרדון עלול להיווצר בקירות בטון במיוחד עם הממ"ד צמוד לקרקע. את השפעתו קל לבטל באמצעות אוורור החדר, חלון ודלת פתוחים פותרים את הבעיה כך והחדר יכול להתאים גם כחדר שינה לילדים. ליתר בטחון ורגיעה מוחלטת מומלץ לבצע בדיקה ייעודית לגילוי גז הרדון ורק אז לעצב את החדר בהתאם לטעמם האישי של הילד ובעיקר הילדה.

חדר בת

חדר בת וורוד

חדר בת וורוד
צילום: עידן גור | עיצוב: יפית רותם

סינמטק בממ"ד

יש טלוויזיה בסלון וגם בחלק מחדרי השינה, יחד עם זאת הדייר חובב סרטי איכות ביקש לעצמו ולאלה שרוצים להצטרף אליו, חדר הקרנה אינטימי בו יוכל לצפות בסרטי איכות, חלקם אפילו בשחור לבן. יתר בני המשפחה שמחו על הרעיון, כי כאשר לא מוקרנים בו סרטים, הילדים משתמשים בחדר כחדר משחקי טלוויזיה. במיוחד לאור העובדה שהחדר מצויד ביחידת מזגן מופרדת מהמיזוג המרכזי של הדירה.

חדר משפחה

בממ"ד חדר משפחה להקרנת סרטים

חדר משפחה להקרנת סרטים
צילום: מאור מויאל | עיצוב: נטע לי זית

חדר תלת תכליתי

מעבר להיותו ממ"ד, החדר המעוצב הועד לבן החייל. שמגיע אליו לעיתים רחוקות אבל נשמר כחדרו הפרטי. לניצול מרבי של החדר, בארון הבגדים של הבן,  הותקן קרש גיהוץ נשלף שנותן לחדר את הגדרתו השלישית – חדר גיהוץ.

חדר שינה בן

חדר שינה של בן עם קרש גיהוץ נשלף

חדר שינה בן עם קרש גיהוץ נשלף
צילום: כרמל שירן | עיצוב: אלה מורגן

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...