מדריך: הכל על עיצוב הבית בסגנון יפני

העיצוב היפני משלב תרבות ארוכת שנים וגישה מינימליסטית הדוגלת בתורת הפנג שוואי ובגישת זן לחיים. אז איך נעצב את ביתנו בסגנון יפני? המדריך המלא

יפן היא מדינה עשירה ביערות רבים ולכן חומר הגלם העיקרי לבנייה וריהוט הוא עץ שמגיע בצורות שונות. הריהוט בחלל היפני יהיה נמוך מהרגיל, בעל קווים ישרים ונקיים עם חלוקה דקורטיבית מוגדרת ומשקל נמוך המאפשר הזזה. סגנון זה דוגל בקלילות ולכן עדיף להימנע מרהיטים כבדים ודומיננטיים ולבחור ברהיטים בעלי צבעוניות מתונה.

מחצלות טאטאמי הן חלק בלתי נפרד מהעיצוב היפני, אלו הן מחצלות קש קלועות בעלות מידה מוגדרת של 90X180, בבתים יפנים מסורתיים ישנם חדרי טאטאמי בהם הרצפה כולה מחופה במחצלות אלו, הגודל של החדרים היפניים מתוכנן מראש להכיל מספר מוגדר של מחצלות.

מחצלות טאטאמי
מחצלות טאטאמי (צילום: houzz)

מוטיבים באדריכלות היפנית

באדריכלות היפנית ישנה חשיבות נרחבת לקשר אל הטבע ולכן הבתים מוקפים במרפסות רחבות הפונות אל הנוף ופנים הבית מעוטר בציורי טבע סגנוניים. בנוסף נעשה תכנון אקלימי כדי לאפשר לקרני השמש לחמם את חללי הבית ומערכת של מחיצות קלות שיכולות לאוורר חללים סגורים.

החללים בבית בסגנון יפני מופרדים זה מזה בעזרת מערכת מחיצות קלות העשויות ממסגרת עץ ומחיפוי בצורת מסכים חצי שקופים המאפשרים מעבר של אור. בנוסף ישנו שימוש נרחב בבמבוק כחומר חיפוי לאלמנטים שונים בחלל.
דלת במבוק
(דלת במבוק של רשפים, צילום: יח"צ)
האדריכלות היפנית המודרנית דוגלת בשימוש בחומרים בצורתם הטבעית ביותר ולכן ישנו שימוש נרחב בבטון חשוף שאינו עבר טיפול סופי כמו ליטוש, ישנם משחקים רבים של תאורה היוצרת דרמטיות טבעית בחלל והחללים השונים מאופיינים בגישה מינימליסטית ונקייה.

סגנון יפני במטבח


בהתאם למאפיינים של התרבות היפנית, המאפיינים של המטבח היפני הם מינימליזם, ניקיון וקפדנות רבה. מטבחים המעוצבים בסגנון היפני יהיו בעלי קווים נקיים ונוקשים ללא אלמנטים קישוטיים, משטחי העבודה יבלטו ויהיו נקיים מחפצים כשהדגש העיקרי הוא על סדר וארגון המשדר ניקיון.
ניתן לבחור מטבח בגוונים של לבן, אפור או שחור העוזרים לשמור על אווירה מינימליסטית, מומלץ לבחור במכשירי חשמל אינטגראליים הבנויים בתוך הארונות כדי לשמור על חזיתות אחידות.

סגנון יפני בסלון 


ליצירת חלל מגורים בסגנון יפני מומלץ לבחור במערכת ישיבה נמוכה מהרגיל העשויה ממסגרת עץ, טבעי או צבוע, ועליה מזרנים מרופדים בבדים בגוונים בהירים. שאר הרהיטים בחלל צריכים להמשיך את הקו הנקי ולשמור על חומריות תואמת וגוונים דומים כדי ליצור אווירה נקייה וטהורה.
מומלץ להוסיף צמחייה לחלל הציבורי מפני שהיא תורמת לזרימת האנרגיות ויוצרת רעננות, כדאי לשלב בחלל מסכים קלים המחלקים את החלל ויכולים להסתיר אזורים מסוימים או להוסיף אלמנטים דקורטיביים לחלל כמו הדפסי משי צבעוניים עם ציורי טבע, חרבות סמוראי תלויות או ציורים של פריחת הדובדבן.
סלון יפני
(מימין למעלה בכיוון השעון: ארבעה נגרים, במבוק: הביטאט, יפרח בן צבי, ארבעה נגרים)

 

סגנון יפני בחדר השינה 


חדר טאטאמי מהווה ברוב המקרים את חדר השינה היפני המסורתי, בחדר זה פורסים את מיטות הפוטון בשעות הערב ומכינים אותו לשינה. בשנים האחרונות החלה התרחקות מהעיצוב היפני המסורתי לכיוונים מערביים נפוצים יותר ומרבית היפנים נוטשים את שיטת השינה המסורתית ועוברים לשימוש במיטה רגילה. ניתן להתאים את הקו העיצובי המסורתי לאלמנטים מודרניים ונוחים יותר. כדי לעשות זאת מומלץ להתחיל עם שטיח קש קלוע שידמה את מחצלות הטאטאמי ועליו להניח מיטת עץ פשוטה בעלת קווים נקיים עם מצעים בגוונים בהירים. מומלץ להמשיך את העיצוב הקליל לשאר האלמנטים בחלל כמו שידות הצד והארון, ולבחור ברהיטים בעלי גוונים בהירים עם שילוב קל של צבע שחור היוצר חלוקה דקורטיבית.
 מצעים בסגנון יפני
עיצוב: דארלן, פריחת הדובדבן 

סגנון יפני בחדר האמבטיה


חדרי אמבטיה יפנים משדרים ניקיון וטוהר ולכן הם יהיו מעוצבים בגווני לבן ושחור ויכללו אלמנטים דקורטיביים רעננים כמו חלוקי נחל וצמחי במבוק. האמבטיה היפנית המסורתית היא אמבטיית ישיבה השונה מהאמבטיה המערבית שאנו רגילים אליה, זאת אמבטיה מרובעת קטנה ועמוקה עם מדרגה קטנה עליה ניתן לשבת בנוחות, ניתן לאמץ את אלמנט הישיבה גם במקלחונים ולשלב ספסל בנוי.
אווירת הזן הנקייה יוצרת חללים נעימים ופשוטים שאינם כוללים הפרעות והסחות דעת שונות, העיצוב היפני מהפנט בפשטות ובקסם שלו ויכול להיות פתרון מדויק עבור סוג הבנייה והאקלים המקומי.

אמבטיה בסגנון יפני
(מימין למעלה בכיוון השעון: מודי,  AntonioLupi  ו- Laufen ל– HeziBank, מקלחון של פיליפ סטארק)

234japanese
748japanese
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...