זוגיות בשיפוצים: איך לשפץ בלי להתגרש?

אחת הסיבות הנפוצות לגירושין היא בניית הבית ותהליך השיפוצים. מסתבר שהאירוע הזה יוצר לא מעט חיכוכים, ריבים ובעיקר כאב ראש. איך יוצאים מזה בשלום?

רגע אחרי שמכריזים על תחילת שיפוצים מתחיל לו מאזן האימה. רק אתמול פינטזתם על קן שיכיל את אהבתכם והנה שחר חדש עולה על שגרה של בעלי מקצוע מפחידים, ריבים בלתי פוסקים ותסכול מתמשך. ברור לכם שזה לא חייב להיות ככה. כמו כל דבר בזוגיות זה יכול להיהפך למסע מחזק ומאתגר שיוציא אתכם מופתעים לטובה והכי חשוב עם בית יפה יותר שמתאים לצרכים ולטעם של שניכם. אז אספנו עבורכם מספר טיפים שיסייעו לכם להכינס לתהליך מפוקחים וזהירים יותר. מתחילים?
זוג בחדר שינה

הפרד ומשול

לפני שאתם בכלל מתחילים לחשוב על רעיונות לשיפוץ, שבו לכם בכיף ושכל אחד יציף מה האיזור שקרוב לליבו. האם זאת הגינה? שירותי האורחים, חדר השינה או חדר העבודה. ההפרדה תאפשר לכם לקחת אחריות והלתמקד באיזור שהכי קריטי לכם. כך גם תוכלו להביע את עצמכם עד הסוף, ותפחיתו את הלחץ על המשימה המורכבת שנקראת לעצב יחד. חשוב מאוד, שאם אפשרתם לאחד מכם להתמקד באיזור מסויים – תנו לו את הפיקוד עד הסוף, סמכו עליו, נסחו בו ביטחון, ואל תתנו לזוטות לערער אותו. תנו לו להתבטא עד הסוף.

תיאום ציפיות והשראה

זכרו שכמה שאתם קרובים, מאוהבים ומחוברים בדם, אתם לא אותו בן אדם! ולכן לכל אחד מכם עולם אסוציאציות שונה. כשאת אומרת כפרי, את רואה קרמיקה לבנה והוא רואה אריחי אבן טבעית או עץ. אז כדי לדבר בשפה משותפת, אנחנו ממליצים לכם לשבת ולפתוח מגזינים, אתרים ואפליקציות של עיצוב, לראות יחד סגנונות, חומרים, צבעים ולתאם ציפיות. זכרו שבכל סגנון יש רמות מחיר שונות – כך שזול או יקר לא מכתיב את האופי של השיפוץ. אל תשאירו את הבחירה הסיגנונית למעמד הקנייה בחנויות כשאתם תחת לחץ, מחירים ומוכרים. תתאמו לפני – איפה שהשמים הם הגבול.
בני זוג מתכננים בית

גורם שלישי

במידה ואתם נעזרים בגורם מקצועי, אדריכל או מעצב – חשוב מאוד לבחור אותו יחד. למצוא מישהו ששניכם סומכים ושמחים בו, לא רק על הטעם והסגנון שלו, אלא גם על התקשורת שהוא מייצר עם כל אחד ואחד מכם. אופציה נוספת היא להחליט שרק אחד מאיתנו נמצא בקשר עם אותו גורם. ואז מתייעצים יחד ורק אחד מעביר את ההחלטות הלאה. כך לא תשמרו על השפיות של כולכם. ולא משנה כמה אתם מתלהבים מהעצות של אותו מעצב זיכרו שיש תמיד עוד מישהו, אתם לא לבד, השתדלו להקשיב באמת גם לצד השני. קחו בחשבון שעיצוב חדרי שינה באופן כורף נוטה לכיוון נשי, לכן כדי מראש לבדוק מה רוצה גם הצד השני.

עם סנטימנטים

כבר בעת האריזה תשאלו אחד את השניה, מה חשוב לכם להציג בבית? זה יכול להיות כובע סומבררו שהביא לכם מזל במקסיקו או תיבת נגינה מסבתא רבה. את הפריטים שחשוב לכם להציג ארזו בנפרד, כך לא יעלמו לכם דברים יקרים בעלי ערך סנטימנטלי. ותזכרו בסנטימנטים לא כדאי לזלזל. כי יש דברים שלא ניתן לקנות בכסף.

ואם אתם עדיין מבועתים – גשו ליועצת זוגית צמודה בזמן השיפוצים

דנה וערן מרקוביץ' (שמות בדויים) הגיעו לראשונה למשרד של האדריכל ג'ו הוטניק, לאחר שבמהלך בנייה ותכנון הבית הראשון שלהם, יחסיהם עלו על סרטון. "דנה רצתה שהחלל בבית ישדר יוקרה ואלגנטיות וערן רצה בדיוק ההפך, סגנון שמשדר חום, ומכאן הדרך לריבים הייתה קצרה מאד". דנה וערן לא הזוג היחיד, מסתבר שבניית בית ותכנונו גורמת לחיכוכים רבים בין בני זוג, שנובעים מחוסר תיאום ציפיות, התהליך אף הוזכר כאחד מעשרת הגורמים לגירושין במאמרים מקצועיים שונים.
הוטניק הוא הראשון שהכניס את הביטוי "אדריכלות זוגית" לתחום האדריכלות והעיצוב, לאחר שראה שיותר ויותר זוגות מתגרשים בעקבות התהליך המורכב, "במקום שבני הזוג יסיימו את התהליך על ספת המטפלת, הקדמנו תרופה למכה והבאנו יועצת זוגית, שתשב עם הזוג עוד לפני שלב השרטוטים והתכנונים" אומר הוטניק. "לרוב, ההחלטות הראשונות בבניית בית כמו בחירת אזור מגורים או בחירת קבלן מתקבלות די בקלות על ידי בני הזוג, משום שהן תלויות נסיבות חיצוניות כמו מקום עבודה, קרבה למשפחה או שמו של הקבלן בשוק", הוא מסביר,  "הבעיה מגיעה בשלב תכנון ועיצוב הבית מבחינה אדריכלית – שם ההחלטות מתקבלות על בסיס פנימי של כל אחד מבלי לההסתכל על התא המשפחתי – מה שיוצר מחלוקות רבות בין בני הזוג. כל אחד סוחב אתו זיכרונות מהבית בו גדל, הוא מגיע עם טעם שונה ולעיתים אף ראייה שונה למה בית מייצג צריך לייצג, שאדם לבדו ניגש לעצב בית התהליך קשה אז בזוג בכלל. הרבה פעמים זוגות נקלעים לריב בתהליך התכנון, בגלל שכל צד מושך לכיוון שלו ולאחר מכן הם לא זוכרים מה היה בכלל סלע המחולקת, פתאום הם קולטים שהם רבו ולא דיברו שלושה ימים בגלל המיקום של המטבח"

553
3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ואז כשמגיעים לאיקאה...
בעלי הציע שבאחד החדרים באיקאה ישב יועץ זוגי.

מעצב גאוני צריך לסגנן 2 חדרי שינה נפרדים...

לקחת מישהו מקצועי שיפקח על השיפוץ
ממליצה על ראוכברגר אחזקות לא היינו עוברים את זה בלעדיהם

בודק...