כמו עצם בגרון: כך תחיו עם עמוד שתקוע באמצע החלל

אולי גיליתים אותו במהלך השיפוץ, או שקיבלתם אותו במתנה מהקבלן - אבל העמוד שתקוע לכם באצע החלל בוודאי לא משמח אתכם. במקום להתייאש, הנה הדברים שאפשר לעשות עם העמוד הסרבני

סלון צבעוני

סלו צבעוני

1-14-1.jpg
צילום: אורית ארנון | עיצוב: רוני שני פלדשטיין

הסיפור עם עמודים הוא אחד משניים: או שהם ניצבים במלוא גובהם ותפארתם בחלל, או שמגלים אותם פתאום, תוך כדי שיפוץ ואז שוברים את הראש. גם אם בבניית הבית נעשו מאמצים להסוות אותם, להסיט הצידה ולהטמיע אותם כחלק מקיר של חדר, הם מתגלים בדרך זו או אחרת במהלך שיפוץ או כשצריך למקם לידם ריהוט. לרוב צריך לקבל את רוע הגזרה ולחיות עם עמודים, אלא אם משקיעים בפתרונות הנדסיים חלופיים ויקרים כמו קורות תמיכה.

בכל מקרה, התחושה הראשונית היא לרוב כמו משהו ש"תקוע בגרון" – לא עולה ולא יורד, ועם עמוד תקוע זו האמת: אי אפשר איתו אבל גם אי אפשר בלעדיו. לעזרתם הדיירים שחיים עם אותו עמוד תקוע מגיעים אנשי המקצוע והמעצבים, שמעלים פתרונות לשילובו בחלל בדרך שהכי פחות תפריע להתנהלות היומיומית ולעין.

כשהעמוד תקוע ונוכח: משימה כמעט בלתי אפשרית

לפעמים העמוד תקוע ממש במרכז החלל, וגונב תשומת לב רבה. במקרה כזה ההתמודדות איתו היא מאתגרת במיוחד.

לחבק ולשחק: עיטוף בבריקים כמו בכניסה

עמוד התגלה תוך כדי שבירת קירות בשיפוץ של בית בן ארבעה מפלסים. כדי לא לייקר את עלות השיפוץ על ידי פתרון קונסטרוקטיבי שיפתור מהעמוד התקוע, הוחלט לשלב אותו באי על ידי יצירת פתרונות אחסון מסביבו וניצולו לטובת שקעי חשמל ונקודות תאורה, משום שהוא לכשעצמו מחשיך. הבחירה בבריקים הייתה טבעית כהמשך לקיר הכניסה לבית, שחופה גם הוא בבריקים.

עמוד מרכזי בריקים באמצע המטבח

מטבח בריקים

2עיצוב-רויטל-גפני-צילום-מושי-גיטליס-3.jpg
צילום: מושי גיטליס | עיצוב: רויטל גפני

לחבק ולהתעלם: עיטוף והעלמה בלבן

עמוד בחלל המשותף לסלון ולמטבח חילק את החלל והגדיר קווי אופי למבנה באופן שיצר זרימה טובה ואף שימש כמחיצה. מכיוון הסלון הוא מסתיר את הכיור ואת האזור התפעולי של משטח העבודה במטבח, ומכיוון הסלון הוא מייצר חציצה והגדרה של חלל המטבח., כשלצידו משחק מעניין עם הספרייה. "התפיסה התכנונית והעיצובית שלי כשמופיע עמוד בחלל, היא דווקא חיובית משום שעמוד יכול בהחלט לעזור, כמו במקרה זה", אומרת המעצבת.

מטבח חום

עמוד במטבח

4עיצוב-שירן-מלול-צילום-3.jpg
צילום: שירן כרמל  | עיצוב: שירן מלול

לחבק ולהתעלם: גם עמוד וגם פתח מדרגות

מיקום המטבח בדירת דופלקס היה נתון שאי אפשר להתגמש איתו, ולכן הוא תוכנן כשני פסים מקבילים. מאחר שבאזור זה היה עמוד קונסטרוקטיבי ומעל המטבח נמצא פתח המדרגות, הוחלט להפוך את המגבלות ליתרונות עיצוביים: השיש והאי עוטפים את העמוד התקוע ומאפשרים מצידו האחד גישה ועבודה נוחה ומצידו השני מעבר וישיבה. בנוסף, משמש העמוד לתלייה נוחה של אביזרי מטבח שונים. המדרגות שהיו עגולות במקור תוכננו להתיישר עד לאי ולהסתובב כשהן מעל משטח העבודה ואינן מפריעות לו.

מטבח גדול משיש שחור

מטבח שחור

5Sha-Studio-Kiryat-8-Holon-30-1.jpg
צילום: ליאור טייטלר | עיצוב: סטודיו שחר הכט

כשהעמוד צדדי: להעלים או להבליט, זאת השאלה

כשעמודים הם חלק מקירות המעטפת של הבית, ההתמודדות איתם קלה יותר. הם נמצאים בצד, מוסטים ממרכז הבמה, ולכאורה אפשר להתעלם מנוכחותם, אבל גם כאן אפשר לבחור אם להתעלם מהם באלגנטיות או לרתום אותם לעיצוב החלל. כך מתנהלים כשהעמוד תקוע, אבל פחות.

לחבק ולהתעלם: שב ואל תפריע

עמוד רחב במיוחד לא התיישר עם קיר הסלון ולכן הוגדל החדר הגובל עם המטבח כדי לקבל קו נקי עם קיר הסלון והמסדרון לחדרים. העמוד הוקטן לממדים שישתלבו יפה בחלל וסביבו הולבש אי ישיבה גדול במידות 120X160. העמוד הושאר בגוון הקירות של חדר המגורים כדי לשמור על הרמוניה וזרימה בין האזורים השונים.

פינת אוכל מודרנית

פינת אוכל

6ענת-דרך.jpg
צילום: הילה עידו | עיצוב: ענת דרך אגבר

לחבק ולשחק: צבעוניות עזה

בדירת קבלן שבה מטבח קטן ולא פרקטי, בוטל חדר השירות שתוכנן צמוד אליו כדי להרחיב אותו משמעותית ולהרוויח חלון גדול, שבמקור לא היה אמור להיות חלק ממנו. הפתיחה חשפה עמוד שמסתיר קולטן, ולכן הוחלט לחפות אותו בבריקים בעלי צבעוניות עזה כדי להפוך אותך לגורם עיצובי משמעותי. מכונות הכביסה והמייבש שהיו אמורים לאכלס את חדר השירות, עברו לארון סמוך למקרר, בצלע נפרדת משאר המטבח.

מטבח ירוק

מטבח פתוח

8קרין-הדמיה.jpg
עיצוב: קרין פדר

לחבק ולשחק: משחק מחבואים

עמוד קונסטרוקטיבי שהיה תקוע באמצע הקיר המרכזי של הסלון הפך מאילוץ לעיצוב על ידי חיבוק במדפי עץ ובספרייה. הסטיילינג ומשחק הצבעים הוסיף נדבך נוסף והעלים כמעט לגמרי את נוכחותו של העמוד.

ספרייה

מדפים על עמוד

7-12.jpg
צילום: אורית ארנון | עיצוב: רוני שני פלדשטיין

מדפים על עמוד

מדפים על עמוד

מדפים על עמוד

מדפים על עמוד

מדפים על עמוד

מדפים על עמוד

מדפים על עמוד

מדפים על עמוד

מדפים על עמוד

מדפים על עמוד

מדפים על עמוד

מדפים על עמוד

מדפים על עמוד

מדפים על עמוד

מדפים על עמוד

מדפים על עמוד

מדפים על עמוד

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...