מהפך במרתף: משחקן משנה לכוכב

איכשהו ואולי בגלל שהוא מתחת לאדמה יצא למרתף שם של קומה טחובה המשמשת בעיקר לאחסון והסתרה. אבל הרבה מים עברו בנהר מימי שלגיה ובעזרת חידושי תאורה, איוורור וחידושי טכנולוגיים המרתף יכול בקלות להיהפך לכוכב הראשי בבית, בואו יחד ונרד לעומקו של מרתף

יח"צ

איכשהו ואולי בגלל שהם מתחת לאדמה למרתפים יצא שם של מערות טחב ביתיות שכדאי בעיקר לאחסן בהם. אבל הרבה מים עברו בנהר והודות לחידושים טכנולוגיים, תאורה ואיוורור, המרתף הוא חלל לכל דבר ויש לו אפילו יתרונות. הכתבה הבאה נועדה להפיג את המיתוס ולתת טיפים שיהפכו את המרתפים שלכם לגאווה בבית. בריכה, מרתף יינות, חדר קולנוע מושקע, או חדר כושר הם רק חלק מההצעות שמחכות לכם במרתף. זכרו: המרתף עושי לשמש למטרות בילוי ואירוח בסטנדרט גבוה שמטרתו לאפשר לבני הבית לחוות את פעילויות הפנאי באווירה נעימה ומזמינה, אם רק תאפשרו לו.

 מרתף משופץ עם פרקט בשנים האחרונות מקבל המרתף מקום של כבוד בבית. דן אדריכלים. צילום: גלעד רדט

תאורה נכונה

מאחר והתאורה חשובה ומהותית במיוחד באזור המרתף חשוב לספק תאורה שוטפת צמודת תקרה באופן שיתפרס על כמה שיותר נקודות בתקרה כך שרוב האזורים יהיו מוארים. במידה ויש במרתף אזור יותר רגוע או ממוקד, כמו בר משקאות או שולחן סנוקר, מומלץ למקם גוף תאורה מרכזי בהדלקה נפרדת כדי לייצר יותר אינטימיות ולמקד את התאורה סביב הרהיט. לגופי תאורה צמודי קיר מומלץ לבחור תאורה אורכית, על מנת לא לסנוור את הנמצאים במרתף. "חשוב לתת דגש על נושא התאורה. הרי כל המטרה שהמרתף יהיה נעים ומזמין וכתוצאה מכך גם שימושי. מרתף הוא חלל בבית שמתאפיין בדרך כלל בתקרה נמוכה, במעט חלונות ולעיתים ללא חלונות בכלל, ומיעוט  של אור טבעי ואוויר, לכן חשוב מאוד לבחור בתאורה חסכונית מכיוון שיש צורך להאיר את החלל גם בשעות היום." אומר תמיר לוינזון מחברת סוהו עיצוב ריהוט ותאורה, "התאורה צריכה להיות נעימה ומפוזרת היטב בכל החלל בצורה שווה על מנת ליצור תחושה של אור טבעי. ניתן להשתמש בפסי צבירה וספוטים ולפזר אותם בצורה דקורטיבית בחלל או לחילופין להשתמש בגופי תאורה שטוחים וצמודים לתקרה. מומלץ להוסיף גופי תאורה אשר ימוקמו על הקירות, ויוסיפו אוירה נעימה שגם תשלים את העיצוב של החלל. "

מרתף שהפך לקולנוע ביתילא עוד שטח אחסון גנרי מתחת לאדמה. דן אדריכלים. צילום: גלעד רדט

להתפרע במרתף


"המרתף הישראלי עבר מהפך בשנים האחרונות, הוא מהווה קומה שלמה, לפעמים אפילו בשטח של 150 מ"ר, ובהתאם לכך האפשרויות רבות ומגוונות, החל מיחידות אירוח, חדר עבור הנער המתבגר, חדר משחקים, קולנוע, משרד ביתי, מרפאה או סטודיו."  אומרת שירלי דן, בעלת המשרד דן אדריכלים.

"חלל כמו מרתף מאפשר לנו להתפרע, היות והוא מנותק מהחללים הציבוריים של הבית, ניתן בקלות להחשיך אותו ולמקם בו מערכות סראונד ממש כמו בקולנוע. בהתאם לגיל בני המשפחה אנו מתאימים את החלל ואת מגוון מוצרי האודיו החכמים. בתוך כך, אותם מוצרים נבלעים בתוך הקיר, כך שהתכנון חשוב עוד בשלב הראשוני". דן מסבירה כי בניית מרתף מהווה גם שיקול כלכלי, עניין של כ 6,000 ₪ למ"ר, כך שגם אם החלטתם לוותר על בניית מרתף בשלב בניית הבית, מומלץ להשקיע בהכנת המעטפת בלבד. בעוד כמה שנים, כאשר תחליטו משיקולים אלו או אחרים לבנות את המרתף – תוכלו לעשות זאת ולהשלים את המשימה."

מרתף כמקום רביצה וכיף מפרקט  מומלץ למקם מאוורר תקרה במרכז החלל. סוהו אייר. צילום: ירון ויינבג

איוורור

לאור העובדה שהמרתף נטול כניסת אוויר מבחוץ, אפשר להתגבר בהצלחה ובקלות יחסית על תחושת המחנק באמצעות עיצוב נכון המותאם לצרכי המשפחה – לצד תשתית נכונה של מקור אוורור. לטובת אוורור החלל ממליצה שרון לוינזון, מחברות סוהו אייר, למקם מאוורר תקרה מעוצב במרכז החלל, וכמובן להתאים את התאורה ואת המאוורר לשפה העיצובית של החלל.

חדר כושר במרתף


אם תרצו לייעד את החלל לטובת חדר כושר ביתי, חשוב שתדעו כי הבחירה למקם את חדר הכושר במרתף מצריכה תשומת לב למספר פרטים ולמתן מענה הן מבחינת תשתיות והן בבחירת הציוד המתאים. לדברי צפריר רביב, יועץ מכירות טכנוג'ים באגנטק, מרתף המשמש כחדר כושר צריך להיות מחולק כך שיכיל אזור עבודה בטוח לכל אחד ממרכיבי הכושר (אירובי , כוח, גמישות וכו') ויהיה בעל קו עיצובי אחיד שישמור על מראה נקי ואחיד. לאחר בחירת המיקום לאזורים השונים יש למקם תשתיות בהתאם (נקודות חשמל לציוד אירובי לדוגמא) ולתת מענה מבחינת תשתית סביבתית (אינטרנט אלחוטי, מיזוג אוויר, סוג חיפוי רצפה, מראות וכו'). בבתים רבים גובה המרתף עומד על  240 ס"מ נטו מה שמחייב בחירת ציוד המתאים לגובה תקרה נמוך.

חדר כושר במרתף מעוצב חדר כושר ביתי במרתף. צילום: אגנטק


553
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...