מגיד רחצה: כיצד נימנע מהטעויות הנפוצות בתכנון חדר האמבטיה

חדר האמבטיה הוא לא רק מקום רחצה, אלא גם מקום התארגנות הדורש תאורה ואחסון מתאימים. כך נתכנן כראוי את המקום הכי רטוב בבית עם כמה שפחות טעויות

חדר הרחצה, סמל הניקיון בבית, הוא בהתאם גם אחד החדרים בבית הדורשים את מרב ההשקעה בניקיון. את הכיור והברזים יש להבריק, את האמבטיה לחטא מחיידקים. ועוד לא דיברנו על האסלה, שהטיפול בה, אם לא נגזים, כמעט יומיומי, בטח בבית עם ילדים. מראהו של החדר מושפע לא רק מניקיונו השוטף אלא גם מתכנונו המדוקדק, כמקום שאינו רחב באופן שגרתי והפרטים בו מרובים. אז כיצד נהפוך אותו למקום נעים ופרקטי שישרת את צרכינו בלי להשתעבד? לא צריך לחלום על חדר האמבטיה שיהיה לנו בעתיד. החדר הנוכחי ממש כאן מולנו, ורק צריך לשמור עליו כמו שצריך.

 

נא לאחסן בהתאם


אף קבלן לא העניק לחדר הרחצה שלנו מטראז' מפנק, וגם תכנון מקדים בעל מרחב לא מבטיח מקום לכל הפריטים הנחוצים. לכן מומלץ להכין מראש רשימה עם כל מה שדורש מקום, החל מאיפור ובשמים ועד תרופות, משחות שיניים, מגבונים וגלילי נייר טואלט, להיות מודעים לכמויות שאנו מחזיקים בבית, ולתכנן את המדפים, השידות או הארונות שיספקו מקום לכל אלה. כיור פרי סטנדינג עם ברז מהרצפה לא יהיה הצעד היעיל לניצול מקסימלי של חלל, אבל ארון אחסון מתחתיו עם מדפים לצד המראה אולי כן.

 

חדר רחצה לשנייםעיצוב: סמדר בר ששת. צילום: שי אפשטיין

 

 

יותר מדי חומרים


מה קורה כשאוהבים גם אריחים מעוטרים וגם שיש, גם פסיפס וגם שיק בוהמייני, ורוצים לחפות נישה באחד, ריצוף בשני ואת קיר האסלה בשלישי? מי שלא מוכן להתפשר על אף אחד מהם, מערבב הכול מהכול, ויוצר בלגן בעיניים, או בעגה המקצועית – שפה לא אחידה. לחדר הרחצה המצומצם וגדוש הפעלים ממילא יתאימו מספר מצומצם של חומרים. קיר אחד יכול להתקשט בצבע עז או פאטרן מיוחד, ושאר האלמנטים יישארו בצילו. לחלופין, הרצפה יכולה להיות דרמטית, ואז הקירות יהוו רקע שקט.

 

איחסון בחדר רחצהעיצוב: מלי לוי אלבוים. צילום: שי אפשטיין

 

 

מחסור בתאורה


תאורת האווירה תהיה הבחירה המשנית בחדר הרחצה, משום שלחלל הזה ייעוד ספציפי, הדורש תאורה מתאימה. תכנון מינימלי של תאורה יהיה בעוכרינו, מה גם שבחלל רטוב תכנונו מראש חשוב שבעתיים. אור מרכזי הוא מאסט להתנהלות רגילה של רחצה וביקור בשירותים, אולם מעבר לכך יש צורך להתגלח, להתאפר ולנצל את סביבת המראה לצרכים נוספים, שיצדיקו גופי תאורה גם לצידיה או מעליה. בל נשכח גם את שקעי החשמל למכונת הגילוח, לפן או לתנור האמבטיה, המצריכים תכנון וחשיבה מראש, כדי לא להסתבך עם הוספתם בשלב מאוחר יותר.

 

חדר רחצהעיצוב: יפית רותם. צילום: נדב פקט

 

 

השתלטות הסטנדרטי


כשם שאנו דואגים לאפיין את חדר המגורים, את חדר השינה או את פינת המשפחה, כך גם לחדר הרחצה מגיעה התייחסות. כשבחירת האריחים זהירה, הרצפה סטנדרטית והקירות עירומים, החלל יצטיין בעיקר באנמיות. כדי לדאוג גם לו לאופי, אפשר להכניס אביזרים דומיננטיים, טפט עמיד במים או גופי תאורה שידברו עם העיצוב ויהפכו את החלל למושקע ומדובר.

 

חדר רחצהעיצוב: ליעד זיו בריקמן. צילום: מיכה בריקמן לכתום צלמים

 

כיור רחצה צבעוניעיצוב: ליאת עברון. צילום: איתי בנית

 

 

לא נשאר מקום למגבת


דאגתם לאחסון משמעותי, פונקתם במקלחון גדול, האסלה קיבלה מקום של כבוד, ואפילו הצלחתם להכניס את מכונות הייבוש והכביסה, אבל פרט קטן אחד ונחוץ שכחתם: מקום למגבת. בין אם זו מגבת הפנים שנותרה ללא מקום ראוי, ובין אם אלה מגבות הרחצה שזקוקות למקום אוורור – גם להן יש לייחד מקום על ווי תלייה, מתלי מגבות או במקרה הגרוע – דלתות המקלחון. כשמתחשבים בכך בתכנון הראשוני, גם להן יימצא מקום.

 

מתלה למגבותטבעות תלייה EVER, להשיג בפלסאון. צילום: יח"צ

 

 

לפתוח קצת את הראש: מילה מאיתנו לסיכום


גם כשכל הפונקציות בחדר הרחצה תוכננו ונשמר להן מקום, עדיין אסור לשכוח את היציאה מהמקלחת או האמבט. כדי לא להתנגב עם ידיים למעלה או כשהרגליים בין האסלה לקיר, כדאי לשמור על שטח שבו תוכלו לפתוח את הדלתות או לעמוד ופשוט להתנגב. כמה בסיסי וכמה עלול להישכח בשל הצפיפות.

 

חדר רחצה אקלקטיעיצוב: הלה גל ואנה וייל, סטודיו מטקה. צילום: גדעון לוין

 

 


 

 

 

מרכזית
3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד משהו שלא משים לב אליו..
זה היכן ממקמים את המתקן של נייר הטואלט. הרבה פעמים לא נשאר מקום או שממקים את המתקן בצד שמאל, כאשר רוב האנשים ימנים, מה שמסרבל את אחת הפעולות היומיומיות ביותר...

עוד משהו שלא משים לב אליו..
זה היכן ממקמים את המתקן של נייר הטואלט. הרבה פעמים לא נשאר מקום או שממקים את המתקן בצד שמאל, כאשר רוב האנשים ימנים, מה שמסרבל את אחת הפעולות היומיומיות ביותר...

אם זה חדר אמבטיה, למה הילדה לא ערומה???

בודק...