מתכון להצלחה: רעיונות לארגון המטבח מבפנים

מטבח כפרי או מודרני? פתוח או סגור? עם אי או שולחן? – לא משנה במה תבחרו, העיקר שהמטבח שלכם יהיה נוח ומסודר. ארגון המטבח מבפנים חשוב לא פחות מהנראות החיצונית שלו, אז הנה כמה רעיונות ושיטות לארגון של מטבח חדש או קיים

המטבח הוא החלל היקר ביותר בבית, ולרוב גם החלל המטופל ביותר. עם זאת, פעמים רבות, הדגש בתכנון המטבח מושם בעיקר על הנראות החיצונית שלו – בחירת חיפוי הארונות, סוג משטח העבודה, הצבעים, הסגנון והידיות – ואילו התכנון הפנימי נזנח מעט.

לארגון המטבח מבפנים יש חשיבות גבוהה, שכן הוא זה שייקבע את נוחות השימוש בו. מטבח שמסודר היטב יכול לחסוך זמן רק בבישול ובניקוי, בעוד שמטבח עם סידור לקוי יכול לעכב ולהפריע. כדי ליהנות ממטבח שהוא גם יפה וגם פרקטי, צריך לייחס לתכנון הפנימי שלו לפחות את אותה החשיבות שמייחסים לתכנון החיצוני שלו.

אם אתם מעצבים מטבח חדש, יש לחשוב בכל תכנון של ארון או מגירה, מה עתיד להיכנס לשם, ולוודא שהממדים אכן תואמים את הפונקציה הנדרשת. בנוסף, צריך לבדוק האם האלמנטים האלה נוחים לשימוש, או שאולי הם גבוהים או עמוקים מדי, או פשוט לא נגישים.

לא מעצבים מטבח חדש, ועדיין רוצים ליהנות מחלל שמאורגן היטב? אל דאגה. העולם מלא במטבחים שלא תוכננו מראש כראוי, ולכן גם מלא בפתרונות לכך. בכתבה הבאה נציע לכם רעיונות לארגון המטבח מבפנים, שניתן ליישם גם במטבחים קיימים.

ארגון ארונות המטבח

במטבח יש לרוב שלושה סוגי ארונות – נמוכים, גבוהים ועליונים. הארונות הנמוכים ישמשו לרוב לכלים ולסירים, הגבוהים ישמשו כמזווה, ובעליונים יאוחסנו בדרך כלל כוסות וצלוחיות. אמנם יש היגיון בחלוקה הזאת, אבל זה לא פוטר אתכם מלעצור ולחשוב איך אתם באופן אישי תרצו להשתמש בארונות שלכם. בין אם מדובר בארגון של ארונות קיימים ובין אם בארונות שאתם מתכננים למטבח חדש, החליטו מראש מה עתיד להיכנס לשם כי ההחלטה הזאת תשפיע על כל הארגון.

בארונות עמוקים ובארונות מזווה, כדאי ליצור לפחות כמה מדפים נשלפים או מגירות פנימיות. אם מדובר בארונות לאחסון אוכל, כדאי לתכן את הארגון לפי סוגי מזון – למשל דגנים, פסטות ומוצרי אפייה. בנוסף, כדאי לכתוב היכן יש למקם כל דבר, כדי להקל על החיפוש ולשמור על הסדר הזה לאורך זמן. טיפ נוסף לארגון ארונות מזווה הוא להשתמש בקופסאות ובסלסלות שיעניקו לכל הארון מראה אסתטי ומסודר.

בארגון של ארונות שמשמשים לאחסון סירים וקופסאות, רצוי להשתמש באלמנטים שיעזרו לכם ליצור הפרדה בין הפריטים השונים, כמו מתקן למכסים ולקרשים. בנוסף, כדאי לנסות לנצל את כל שטח הארון, לרבות הדלתות. ניתן לעשות זאת על ידי מתקנים נתלים, או אפילו לקבוע מדפים של ממש על דופן הדלת.

ארגון מגירות המטבח

בארגון המטבח יש לתת את הדעת גם למגירות השונות. אנחנו מכירים כמה טיפוסים עיקריים של מגירות מטבח – יש את הקטנות, שלרוב משמשות לסכו"ם; יש את הארוכות והצרות שבהן יש בדרך כלל כלי ששת; ויש את המגירות הגדולות והעמוקות שבהן נשים צלחות, קופסאות ואפילו סירים. בדומה לארגון הארונות, גם כאן מטרת המגירה צריכה להיות מוגדרת מראש.

בארגון מגירות שמיועדות לסכו"ם ולכלי ששת, כדאי להשתמש באביזרים שיצרו חלוקה פנימית נוחה. אפשר ללכת על הסכומון הקלאסי, או לבחור דווקא במתקן חלוקה אלכסוני שיאפשר להכניס למגירה חפצים ארוכים יותר כמו מערוך.

עוד פתרון נהדר לארגון מגירות המטבח, הוא שימוש במחיצות מודולריות, שאותן ניתן לשנות בהתאם למוצרים שאותם אנחנו מבקשים לאחסן. המגירות גם יכולות לשמש כמקום אחסון נוח לתבלינים, ובכך לחסוך לנו מקום על השיש. אם אתם מעצבים מטבח חדש, תוכלו לתכנן מראש מגירה שתתאים לתבלינים ולרטבים, אך גם מגירה קיימת ניתן להסב בקלות לתפקיד זה על ידי שימוש באביזר חלוקה ייעודי.

מגירת מטבח צלחות

השתמשו במחיצות מודולריות לארגון המגירה

מתכון להצלחה: רעיונות לארגון המטבח מבפנים
רעיונות לארגון המטבח מבפנים
ארגון מגירות המטבח

אפשר לארגן תבלינים גם במגירה רגילה | IKEA

מתכון להצלחה: רעיונות לארגון המטבח מבפנים
רעיונות לארגון המטבח מבפנים

ארגון סביבת העבודה במטבח

ארגון המטבח מבחינה פונקציונלית גולש גם אל סביבת העבודה החיצונית. העבודה במטבח מתרחשת סביב שני מוקדים עיקריים – הכיריים והכיור. ליד הכיריים נרצה לשים בהישג יד דברים כמו תבלינים, שמנים וכפות ערבוב. אם אין די מקום על המשטח שלצד הכיריים, ניתן לתלות את הפריטים האלה באמצעות מוטות תלייה. באופן דומה, גם ניתן לנצל את גובה המטבח, ולתלות חלק מהאביזרים על מתקן ייעודי שיורד מן התקרה.

מסביב לכיור נרצה אביזרים לשטיפה וייבוש של כלים, וגם גישה נוחה למגבת. בנוסף, חיתוך הירקות נעשה פעמים רבות לצד הכיור, ולכן כדאי לסדר שם מקום נוח לחיתוך ולהשלכת פסולת. פתרון נהדר מהבחינה הזאת הוא עמדת חיתוך נשלפת, שחוסכת מקום רב על משטח העבודה, וגם מאפשרת להשליך את הקליפות והפסולת ישירות לתוך הפח.

ארגון סביבת העבודה במטבח

תלו את הכפות והתבלינים על גבי הקיר

מתכון להצלחה: רעיונות לארגון המטבח מבפנים
רעיונות לארגון המטבח מבפנים
ארגון סביבת העבודה במטבח

גישה ישירה מהמשטח לפח האשפה | ניגא שף פור הום, צילום: איתי אבירן

מתכון להצלחה: רעיונות לארגון המטבח מבפנים
רעיונות לארגון המטבח מבפנים
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...